I. Wprowadzenie.
Niniejszy dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” został opracowany dla Stowarzyszenia
Akademia Piłkarska Team Gliwice działającego na obiektach sportowych w Mieście Gliwice.
Dokument ten został stworzony na podstawie art. 22b, art. 22c Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o
przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (Dz.U. 2023 poz. 1304 z późn.
zm.), a także z uwzględnieniem przepisów o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Pracy.
II. Objaśnienie pojęć
1. Standardy – niniejszy dokument pn.: „Standardy Ochrony Małoletnich w
Stowarzyszeniu Akademia Piłkarska Team Gliwice
2. Małoletni (Dziecko) – każda osoba do ukończenia 18 roku życia.
3. Personel lub Członek Personelu – osoba zatrudniona przez stowarzyszenie bez
względu na podstawę zatrudnienia (umowa o pracę, umowa zlecenie, praktyka,
wolontariat itp.)
4. Zarządem Stowarzyszenia jest osoba, organ lub podmiot, który w strukturze
Stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi
dokumentami jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach
Stowarzyszenia.
5. Krzywdzenie Małoletniego – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na
szkodę Małoletniego (Dziecka) lub podjęcie jakiegokolwiek działania bądź
zaniechanie powodujące zagrożenie lub naruszenie dobra Małoletniego (Dziecka).
Obejmuje to również przemoc, zaniedbanie i seksualne wykorzystywanie.
6. Dane Osobowe Małoletniego – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację
Małoletniego (Dziecka), w szczególności takie jak imię, nazwisko, nr PESEL,
wizerunek.
7. Opiekun Prawny Małoletniego – rodzic bądź przedstawiciel ustawowy Małoletniego
(Dziecka) nie będący rodzicem, ustanowiony zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa.
8. Karta Interwencji – dokument wg wzoru ustalonego przez Stowarzyszenie,
sporządzany w każdym przypadku stwierdzenia Krzywdzenia lub podejrzenia
Krzywdzenia Małoletniego. Karta Interwencji może mieć formę pisemną lub mailową.
9. Rejestr Interwencji – rejestr prowadzony przez Stowarzyszenie lub przez osobę
wyznaczoną przez osobę zarządzającą Stowarzyszeniem wg ustalonego wzoru , w
którym dokumentowane są przypadki interwencji w związku ze stwierdzeniem
Krzywdzenia lub podejrzenia Krzywdzenia Małoletniego.
III. Generalna zasada.
Dobro osób Małoletnich jest naczelną wartością, którą kieruje się Stowarzyszenie prowadząc
działalność związaną z pozaszkolnymi formami edukacji sportowej oraz zajęciami sportowymi i
rekreacyjnymi, co oznacza, że:
1. Każda osoba Małoletnia winna być traktowana z należnym jej szacunkiem i poszanowaniem jej
godności.
2. Niedopuszczalne jest Krzywdzenie Małoletniego, w tym w szczególności stosowanie wobec
niego przemocy w jakiejkolwiek formie.
3. Personel winien reagować w sytuacji Krzywdzenia Małoletniego lub zaistnienia uzasadnionego
podejrzenia, że dochodzi do Krzywdzenia Małoletniego.
4. Stowarzyszenie stosuje zasady bezpiecznej rekrutacji zgodnie z wymogami wynikającymi z
przepisów prawa, w szczególności poprzez sprawdzenie w odpowiednich rejestrach karalności
osób, które będą mieć kontakt z Małoletnimi w ramach wykonywania zadań służbowych, w tym
Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
5. Obowiązuje zasada zgłaszania wszelkich podejrzeń dotyczących krzywdzenia Małoletnich
odpowiednim służbom.
IV. Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu Stowarzyszenie Akademia Piłkarska Team
Gliwice.
1. Kandydat na Pracownika Stowarzyszenia składa informację z Krajowego Rejestru Karnego o
niekaralności.
2. Kandydat na Pracownika w Stowarzyszeniu składa informację (wydruk) czy jego dane nie
figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSPTS). Stowarzyszenie może
same wystąpić do RSPTS o informację czy dane kandydata ubiegającego się o pracę nie figurują w
Rejestrze.
V. Zasady bezpiecznych relacji między Małoletnim a Personelem.
1. W komunikacji z Małoletnimi należy zachować cierpliwość i szacunek.
2. Niedopuszczalne jest zawstydzanie, upokarzanie, lekceważenie lub obrażanie
Małoletniego.
3. Nie wolno zachowywać się w obecności Małoletnich w sposób niestosowny: używanie
wulgarnych: słów, gestów, żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w
wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej lub wykorzystywanie wobec
Małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
4. Obowiązuje zasada równości traktowania Małoletnich – bez względu na ich płeć,
orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny,
religijny, kulturowy, światopogląd.
5. Zabronione jest nawiązywanie z Małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych, czy składanie mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Dotyczy to
także seksualnych komentarzy, żartów, gestów, udostępniania Małoletnim treści
erotycznych i pornograficznych bez względu na formę.
6. Zabronione jest proponowanie Małoletnim alkoholu, wyrobów tytoniowych, e-
papierosów, nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności Małoletnich.
7. Ze względu na sportowy charakter działalności Stowarzyszenia, dopuszcza się kontakt
fizyczny członków personelu z dziećmi. Dotyczy to sytuacji zajęć dotyczących nauki
wykonywania elementów technicznych, treningowych, gdy kontakt niezbędny jest do
prawidłowego poinstruowania dzieci do ćwiczeń. Dopuszcza się kontrolowany kontakt
odzwierciedlający warunki rywalizacji sportowej, jednakże nie stwarzając
niebezpieczeństwa dla zdrowia i życia dziecka. Dziecko w każdej chwili ma prawo
odmówić dalszego kontaktu.
8. Nie wolno zapraszać Małoletnich do swojego miejsca zamieszkania/pobytu.
9. Dopuszcza się kontakt Małoletnich z Personelem w wyjątkowych sytuacjach poza
godzinami zajęć szkółki. Zezwala się na wymianę numerów telefonu, adresów email i
innych danych kontaktowych potrzebnych do komunikacji, a także nawiązywanie
kontaktów w mediach społecznościowych i komunikację przez narzędzia takie jak
Messenger, Whatsapp itp. Komunikacja zachowuje kontekst merytoryczny związany tylko
i wyłącznie z działalnością szkółki.
10. Dopuszcza się swobodny styl komunikacji, używanie mowy potocznej i przydomków,
pod warunkiem, że nie sprawia to widocznego lub zasygnalizowanego werbalnie
dyskomfortu dzieci. Komunikacja dotyczy szeroko pojętej działalności sportowej, a także
pomocy psychologicznej i wychowawczej, jeśli zaistnieje taka potrzeba.
VI. Ochrona danych osobowych, w tym wizerunku Małoletnich.
1. Dane osobowe Małoletnich mogą być przetwarzane przez szkółkę wyłącznie zgodnie z
obowiązującymi przepisami, w tym w szczególności zgodnie z Rozporządzeniem
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie
ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne
rozporządzenie o ochronie danych, RODO).
2. Stowarzyszenie chroni dane osobowe Małoletnich przed nieuprawnionym dostępem
oraz ich ujawnieniem.
3. Personel ma obowiązek informowania Stowarzyszenie o wszelkich przypadkach
naruszenia ochrony danych osobowych Małoletnich.
4. Wizerunek Małoletniego może być wykorzystywany w materiałach promocyjnych
Stowarzyszenia wyłącznie na podstawie pisemnej zgody Opiekuna Prawnego.
VII. Procedura postępowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia Krzywdzenia
Małoletniego.
1. W przypadku stwierdzenia Krzywdzenia Małoletniego lub uzasadnionego podejrzenia
jego wystąpienia, Personel jest zobowiązany do niezwłocznego powiadomienia zarządu
Stowarzyszenia.
2. Zarząd Stowarzyszenia podejmuje niezwłoczne działania mające na celu ochronę Małoletniego
oraz wyjaśnienie okoliczności zdarzenia.
3. Działania prowadzone są przez zarząd Stowarzyszenia, który może wyznaczyć na stałe do tego
zadania inną osobę. W przypadku wyznaczenia takiej osoby jej dane (imię, nazwisko, email, telefon)
zostaną podane do wiadomości personelu, dzieci i opiekunów.
4. Dokumentowanie każdego przypadku Krzywdzenia Małoletniego lub podejrzenia jego wystąpienia
odbywa się poprzez sporządzenie Karty Interwencji i wpisanie zdarzenia do Rejestru Interwencji.
5. W razie potrzeby, Stowarzyszenie powiadamia właściwe organy, w tym Policję, sąd rodzinny lub
prokuraturę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
6. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
7. Stowarzyszenie może prosić specjalistów o wsparcie psychologiczne dla Małoletniego mające na
celu jego ochronę i dobrostan.
VIII. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych.
1. Ze względu na specyfikę zajęć dla Małoletnich prowadzonych przez Stowarzyszenie, co
wyklucza możliwość korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu w
trakcie ww. zajęć, ryzyko narażenia się Małoletniego na zagrożenia związane z treściami
szkodliwymi jest znikome.
IX. Postanowienia końcowe.
1. Niniejsze Standardy obowiązują wszystkich członków Personelu Stowarzyszenia od momentu ich
wprowadzenia.
2. Zarząd Stowarzyszenia jest odpowiedzialny za informowanie Personelu o treści Standardów.
3. Personel Stowarzyszenia jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Standardów oraz ich
przestrzegania.
4. Zarząd Stowarzyszenia zastrzega sobie prawo do wprowadzania zmian w niniejszych
Standardach, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz w odpowiedzi na zmieniające się
okoliczności.
Stowarzyszenie Akademia Piłkarska Team Gliwice, zobowiązuje się do stałego podnoszenia
standardów ochrony Małoletnich, zapewniając im bezpieczne i przyjazne środowisko do
nauki i rozwoju.